تبلیغات
آموزش قواعد عربی دبیرستان - متن وترجمه درس هفتم عربی 3
 
آموزش قواعد عربی دبیرستان
اُطلُب العلمَ
درباره وبلاگ


متن وترجمه وقواعد عربی دوره دبیرستان همه رشته ها وپایه ها

مدیر وبلاگ : محمدرضا علی پور ایوری

اَلدَّرسُ السَّابِع : علیكُم بالْقرآن : درس هفتم : به قرآن پناه ببرید

قال‌النّبـىُّ الأكرمُ (ص):" إذا الْتَبَسَت علیكُم الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فعلیكُم بالْقرآنِ "

پیامبر اكرم (ص) فرمود: "وقتی كه فتنه‌ها همچون پاره‌های شب تاریك بر شما پوشیده شد، پس به قرآن پناه ببرید."

لطفا برای مطالعه بقیه درس روی ادامه مطلب کلیک کنید

اَلدَّرسُ السَّابِع : علیكُم بالْقرآن : ((درس هفتم : به قرآن پناه ببرید))

قال‌النّبـىُّ الأكرمُ (ص):" إذا الْتَبَسَت علیكُم الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فعلیكُم بالْقرآنِ "

پیامبر اكرم (ص) فرمود: "وقتی كه فتنه‌ها همچون پاره‌های شب تاریك بر شما پوشیده شد، پس به قرآن پناه ببرید."

 اَلْقرآنُ نورٌ و هُدیً یُخْرجُ الْمجتمعَ الإنسانـى مِن الْموتِ إلی الْحیاةِ و مِن الْیأسِ إلی الرَّجاء و مِن الْكَسَلِ إلی النَّشاطِ و من السُّكونِ إلی الْحركةِ و هو لا یَسْمَحُ لِلنّاس أن یَتْرُكوا الدّنیا بِذریعَةِ الْحصولِ علی الآخِرةِ . بل یَجعلُ الدّنیا وسیلةً لِلْحُصولِ علی الْعُقْبـَی . قرآن نور و هدایت‌گری است كه جامعه‌ی بشری را از مرگ به سوی زندگی و از ناامیدی به امیدواری و از تنبلی به سوی فعّالیّت و از سكون به سوی حركت، در می‌آورد و به مردم اجازه نمی‌دهد كه دنیا را به بهانه‌ی دستیابی به آخرت، رها كنند، بلكه دنیا را وسیله‌ای برای رسیدن به آخرت،‌ قرار می‌دهد.

و إلیك الآنَ بعضَ الآیاتِ حَول هذا الشّأنِ :وهم‌اینك به برخی آیات درباره‌ی این موضوع، توجّه كن:

 إنَّ القرآنَ الْكریـمَ قد عَدَّ الْمواهبَ الطّبیعیّةَ و النِّعمَ الإلـهیّةَ رزقاً لِلإنسان و وسیلةً لِبقاء حیاتِه و دوامِ عَیْشهِ و سبباً لِحركتِهِ نَحوَ الْكمالِ و الرُّشدِ. همانا قرآن كریم بخشش‌های طبیعی و نعمت‌های الهی را به عنوان روزی برای انسان و وسیله‌ای برای بقا و دوام زندگی‌اش و عاملی برای حركتش به سوی كمال و رشد، شمرده است.

﴿ و نَزَّلنْا مِن السَّماءِ ماءً مباركاً فأنْبَتْنا جنّاتٍ و . . . رزقاً لِلْعبادِ﴾ فَنَهی الإنسانَ عن تحریـمِ هذه النِّعَمِ علی نَفْسه ﴿یا أیُّها الّذین آمَنوا لا تُحَرِّموا طَیّباتِ ما أحَلَّ اللّهُ لكم﴾(و از آسمان، آبی پربركت فرود آوردیم، پس بدان[ وسیله ]باغ‌هایی رویانیدیم ... برای روزی بندگان) بنابراین انسان را از محروم كردن این نعمت‌ها بر خودش، بازداشته است (ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، چیزهای پاكیزه‌ای را كه خدا برای شما حلال كرده، حرام مشمارید)

و هذا الْخِطابُ عامٌّ مُوَجَّهٌ إلی بنـى آدمَ أجْمَعیـنَ ، و لایَخْتَصُّ بالأغنیاءِ ﴿ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینةَ اللّهِ الّتـى أخرَجَ لِعبادِهِ و الطّیّباتِ مِن الرّزقِ ، قُلْ هى لِلّذین آمَنوا فـى الْحیاةِ الدّنیا﴾و این فراخوانی، یك پیام عمومی برای تمامی فرزندان بشر است، و ویژه‌ی ثروتمندان نیست (بگو: زیوری را كه خدا برای بندگانش پدید آورده و روزی‌های پاكیزه را، چه كسی حرام گردانیده؟( بگو: این ]نعمت‌ها[ در زندگی دنیا برای كسانی است كه ایمان آورده‌اند).

 مِن واجبِ الإنسان أن یَسْعَی لِلاستفادةِ مِن هذه النِّعَمِ فـى طریق حركتهِ نَحْوَ الْكمالِ و الرُّشْدِ و لا یَنْسَی مسؤولیَّتهُ تَجاهَ خالِقه.باید كه انسان برای استفاده و بهره از این نعمت‌ها در راه حركتش به سوی كمال و رشد، تلاش كند و مسؤولیّت خویش را در برابر آفریده‌اش فراموش نكند.

قال الإمام علىٌّ (ع) : " إنَّ اللّهَ یُحِبُّ أن یَرَی أثَرَ النِّعمةِ علَی عبْدِه" ! فمَن ضَیَّعَ النِّعَمَ باسْتِفادَتِهِ فـى غیـرِ طریقِ الْحقَ فقد كَفَرَ بِها .امام علی (ع) فرمود: "مسّلماً خداوند دوست می‌دارد كه تأثیر نعمت را بر روی بنده‌اش، ببیند" پس هر كه نعمت‌ها را با استفاده اش در مسیر ناحق تباه كند، نسبت به آن‌ها كفر ورزیده است.

 إنَّ الْقرآنَ یؤكِّدُ أنَّ لِهذا الْعالَمِ سُنَناً و قوانیـنَ لا تَتَغیَّرُ ﴿ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللّهِ تبدیلاً﴾ و مَن اسْتفادَ مِن هذه السُّنَنِ یَصِلْ إلی غایته ، و لا فرقَ فـى ذلك بین أن یكونَ الإنسانُ مؤمناً بِاللّهِ أو غیـرَ مؤمنٍ به ، مُسْلِماً أو غَیْرَ مسلمٍ ، لأنَّ الأسْماءَ و الْعناوینَ لا قیمةَ لَها مادامَتْ لَم تَقْتَرِنْ بالْعملِ !

در حقیقت قرآن تأكید می‌كند كه این جهان دارای سنّت‌ها و قوانین غیر قابل تغییر است (و هرگز برای سنّت خدا دگرگونی نخواهی یافت) و هر كه از این سنّت‌ها استفاده كند به هدفش می‌رسد، و هیچ فرقی در آن میان وجود ندارد كه انسان به خدا ایمان داشته باشد یا نداشته باشد، مسلمان یا غیر مسلمان باشد، زیرا اسم‌ها و لقب‌ها و عنوان‌ها تا زمانی كه به عمل نزدیك نشوند (همراه عمل نباشند)، هیچ ارزشی ندارد .

 لَمّا فَتَحَ‌ رسولُ اللّه(ص)مكّةَ قامَ ‌علی ‌الصَّفا فقال: یا بَنـى هاشمٍ ، یا بَنـى عبْدِ الْمُطَّلِبِ ! . . . لا تقولوا إنَّ مُحمّداً مِنّا ، فَوَاللّهِ ما أولیائى مِنكُم و مِن غیركم إلّا الْمتّقونَ . . . إنّ لـى عملى و لكُم عَمَلَكُم".

وقتی كه رسول خدا (ص) مكّه را فتح كرد، بر روی "صفا" ایستاد و گفت: "ای فرزندان هاشم،‌ ای فرزندان عبدالمطّلب، ... نگویید كه محمّد از ماست،‌ قسم به خدا دوستان من از شما و غیر شما جز پرهیزگاران نیستند ... مسّلماً عمل من برای من و عمل شما برای شماست."

 و هذا الإنسانُ لا یَیْأسُ و إنْ رَأی أنَّ قُوَی الظّلْم مُسَیْطِرةٌ علی الْعالَم ، لإنَّه قد آمَنَ بـ ﴿ أنّ الأرضَ یَرِثُها عبادﻯَ الصّالِحونَ﴾ و یعلَمُ أنّ الْحقَّ هو الْباقى و أنّ ﴿ الْباطلَ كان زَهوقاً﴾و این انسان ناامید نمی‌شود، اگرچه ببیند نیروهای كفر بر جهان مسلّط شده‌اند، زیرا او ایمان آورده است به این كه (زمین را بندگان شایسته به ارث می‌برند) و می‌داند كه فقط حق ماندگار است و[ می‌داند ]كه (باطل نابودشدنی است).

﴿و نُریدُ أنْ نَمُنَّ علَی الّذین اسْتُضْعِفوا فـى الأرضِ و نَجْعَلَهم أئمّةً و نَجعَلَهُم الْوارثیـنَ﴾(و می‌خواهیم كه منّت نهیم بر كسانی كه در زمین ضعیف نگاه داشته شده‌اند و آنان را پیشوایان گردانیم، و ایشان را وارث[ زمین ]كنیم).





نوع مطلب : عربی سوم، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 آذر 1396 11:07 ب.ظ
Wonderful work! That is the type of info that should be shared around the internet.
Shame on Google for no longer positioning this post higher!
Come on over and talk over with my website . Thank you =)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :